Test Pictures (deutsch)

1,200 posters, 20 different subjects / Vienna, 1996

Test Pictures
Twenty different advertising posters that had already been displayed in Vienna in the first half of 1996 were the material for this project. Before these subjects were put up a second time, they were subjected to an intervention: each one was overprinted with a uniform, round-holed grid which now covered most of the original picture, so that it could only be seen as circular fragments through the holes. The grid acted as a mask for the poster; parts of it were emphasized, details were isolated and given prominence. Persons passing close by the posters saw a formation of numerous individual pictures, a structured but incoherent sum of fragments, an arrangement of unrelated snippets. There was, so to speak, a second picture dissecting the picture-and-text world of advertisements. The code of advertisements was subjected to encoding of a second kind, and this second code was at the same time a neutral, systematic but also meaningless codification of the first code.
In our sight-oriented civilization, the obstruction of pictures is the exception to the rule. The tactics of the project – covering up, looking through, catching the eye – called attention to this culture of voyeurism. The masking grid created a gap between what was actually perceived and the identification of the underlying subject: the observer was forced into a perception-related psychological automatism, that is, he was damned to the task of putting together the bits he was given into some kind of whole, as with an abstract work of art. He found himself in the situation of an individual who is asked to project his own fantasies into ink blots that have no inherent meaning. In this way the “test character” of the medial picture, its reduction to a structure of Question/Answer, was disclosed und radicalized.
The grid, moreover, was perceived as a form of censure which randomly accentuated some things and hid others. The interference with the pictures – which was actually neutral, because it was done at random – had the effect of reinforcing them: what was harmless acquired a double meaning, what was already obscene was intensified. Conversely, the conspicuous “censure” of the posters drew attention to the dictating character of the medium itself, whose language usually has the exclusive function of communicating the verdicts of advertising about what is (or should be) fashionable. In addition, the grid produced a uniformity of visual appearance: from a distance all the “test picture” posters looked similar.


Testbilder

Zwanzig verschiedene Werbeplakate, die im ersten Halbjahr 1996 in Wien bereits affichiert waren, bildeten das Ausgangsmaterial für dieses Projekt. Bevor die Sujets ein zweitesmal zum Anschlag kamen, wurden sie einem bedeutsamen Eingriff unterzogen: Ein überdrucktes, einheitliches Lochraster verdeckte nun größtenteils die originale Bildschicht, dem Betrachter boten sich nur noch kreisförmige Durchblicke. Das Lochraster wirkte als Maske für das Plakat, Ausschnitte wurden hervorgehoben, Details herausgestellt und isoliert. Für den Passanten in unmittelbarer Nähe präsentierte sich eine vielteilige Formation von Einzelbildern, die gegliederte, aber unzusammenhängende Summe der Bruchstücke, eine Ordnung des Separierten. Es zeigte sich gewissermaßen eine zweite, sezierende Abbildung der Bild- und Textwelt der Werbungen, zersprengt in Hunderte von Augen, Ohren, Teilen von Gliedmaßen, Produktsplitter und Logofragmente. Der Code der Werbungen wurde selbst einer zweiten Codierung unterzogen und dieser zweite Code war zugleich die neutrale, systematische wie sinnlose Kodifizierung des ersten.

In unserer auf das Sehen ausgerichteten Zivilisation ist gerade die Unterbindung der Bilder das Außergewöhnliche. Die Taktik des Projekts - Verdecken, Durchblick, Blickfang - spielte an auf diese Kultur des Voyeurs. Das überdeckende Raster erzeugte eine Lücke zwischen aktueller Wahrnehmung und Identifizierung des untenliegenden Sujets: Dem Betrachter wurde ein wahrnehmungspsychologischer Automatismus aufgenötigt, er war dazu verdammt, die wenigen Punkte wie bei einem abstrakten Kunstwerk wieder zusammenzusetzen. Er befand sich in der Lage eines Individuums, dem man vorschlägt, seine eigenen Phantasmen in Tintenklekse zu projizieren, die eigentlich nichts aussagen sollen. Der ”Testcharakter” des medialen Bildes, die Reduktion auf die Struktur von Frage/Antwort, wurde so offengelegt und radikalisiert. Das Lochraster wurde darüberhinaus auch als Zensur wahrgenommen, die zufällig eins herausstellte, ein anderes verschwinden ließ. Die an sich ganz ”neutrale” - weil wahllose - Beeinträchtigung der Bilder wirkte intensivierend auf diese zurück: Das Harmlose wurde zweideutig, das ohnehin Obszöne als solches verstärkt. Umgekehrt verwies die vorgenommene, hier ganz augenfällige ”Zensur” auf den diktierenden Charakter des Mediums selbst, dessen Sprache sonst ausschließlich die modischen Verdikte der Werbung transportiert. top